• a tüzér egy francia gyártmányú öntvénykandalló (márkáját már nem tudom) 17kW-os teljesítménnyel. Az eddig tapasztalt egyedüli gond az volt, hogy a kandalló teste és az ajtaja között a vízmérték szerint egy 4º - 5º eltérés volt. Kellemetlenül érintett mikor nagy nehezen vízmértékben kihoztam a kandalló testét láttam, hogy az ajtaja ferdén áll. Végül az ajtó szerint állítottam be a kandallót mivel ez az a rész amely a legjobban látszik.
  • a kivezető kémény már a házzal együtt épült samott téglából (átmérője nagyobb mint 200mm).
  • a tüzteret megemeltem és körbevettem egy égetett tömör téglából levő fallal úgy-hogy egy kb. 5cm-es rést hagytam közte és a kandalló fala között. A téglákat kültéri flexibilis csemperagaszóval ragasztottam össze (minőségileg a legjobbat vásároltam).

baloldali kép jobb oldalán lehet látni a besápázott helyét annak 20mm-es csőnek (a sápa vastagsága csak ennyit engedett meg) amely a külső levegőt szolgáltatja az égéstérnek.Ez, a kandalló középső részén, lent bújik elő. A cső 20mm-es átmérője nem elegendő mivel a kandalló kéménykimenetele 200mm-es úgy, hogy a cső végére egy ventilátort szereltem a hatásfok növelése érdekében. Későbbi képeken majd látszik. A kandalló alatti pléhet légterelőnek szereltem be.

Modern stílusú kandalló építése (Holinka Levente) Modern stílusú kandalló építése (Holinka Levente)
Az élére állított 2 első tégla a fényképet nézve, ténylegesen nem nyújt túl biztonságos látványt, de sajnos nem készítettem képet az alapról. Ahhoz, hogy az esetleges kétségeket eloszlassam, kb. az oldalsó ábrán látható módon lett a kialakítás elvégezve. A mögöttes téglák kötésben vannak lerakva úgy, hogy 4 szellőző nyílást alakítottam ki benne.

Ezek a téglák veszik át a súlyt, mely masszív építmény. A fényképen szereplő két 2 téglát azért tettem élére felállítva, hogy a levegő áramlását segítsem elő és a ventilátornak legyen elég helye.

Majd következett a kémény bekötése:

A füstcső a fénykép alapján meglepőnek tűnhet. Ez egy flexibilis saválló acél gégecső 0,5mm-es fallal. A “Dedeman” nagykereskedésben vásároltam és ott azt mondták, hogy megfelelő e célnak. Nem tudom ki a gyártója. Megfigyelésem alapján a, a lángnyelvek nem érnek el a füstcsőig mivel a terelőlap a kandalló két szélén alig 5 - 5 cm-es rést hagy szabadon. Amúgy a dolgot figyelem és ezért építettem a kandalló burkolatát eltávolíthatónak mert egy kicsit én is tartok tőle, hogy nem válik be. Ha valami gondot észlelek akkor kicserélem.

Modern stílusú kandalló építése (Holinka Levente) Modern stílusú kandalló építése (Holinka Levente)

Be kell valljam, hogy eléggé megkínlódtam a közel 60cm-es fal átfúrásával…
Az összekötő kémény inox-ból készült. A választásom azért esett rá mert a lángok ezt közvetlenül nem érik (van egy beépített “deflector” lap az égéstérbe a kémény előtt) és jobban ellenáll a savas kicsapódásoknak. Remélem beváltja a hozzáfűzött reményeimet.
Majd elkezdtem a váz felépítését.

A vázat úgy terveztem, hogy mindenestől le lehessen emelni, ha időben valami gond akadna. Meg lehet figyelni a három hátsó tartóoszlop tetején a rögzítő sarkakat. Alól a váz nincs rögzítve, azt majd a körülvevő márványpárkány tartja helyben.
Ezután elkezdtem galvanizált 0,4mm-es lemezzel a szigetelést.

Modern stílusú kandalló építése (Holinka Levente) Modern stílusú kandalló építése (Holinka Levente)

Amikor befejeztem jöhetett az üvegvatta.
A fenti képen látható, hogy a hő az építmény két oldalán, galvanizált hálón keresztül távozik a fűtendő térben. Érdemes odafigyelni az üvegvatta lefogására mivel ez idővel megroggyan. Én a következő módon oldottam meg a problémát:

Modern stílusú kandalló építése (Holinka Levente) Modern stílusú kandalló építése (Holinka Levente)

Észre lehet venni, hogy a drót nem egyenes hanem hullámosan van felfogva.
Visszatérve a “turbo” levegőfújóhoz a megoldásom, hogy galvanizált fémlemezből készítettem egy tartódobozt, beleszereltem egy számítógéphez való ventilátort, majd szilikonnal a réseket betömtem, hogy fals levegőt ne tudjon szívni.

Az égési levegő ellátásáról a dokumentációkban 1/5-ös méretarányt javasoltak a kimenő illetve bemenő csövek átmérőjének a meghatározásához. Ez alapján, az én esetemben 4 cm-esnek kellene lennie a bemenő levegőcső átmérőjének. A bekötött számítógép ventilátor bekapcsolásakor érezhető a levegő szívása. Amúgy a bejövő levegőcső hossza kb. 2,5m.

Modern stílusú kandalló építése (Holinka Levente) Modern stílusú kandalló építése (Holinka Levente)

A képen látszik egy nyitható csapóajtó a kandalló alatt, ahol hozza lehet férni a szerelékekhez. Ugyanitt történik levegő beáramlása a kandalló és a téglafalak közé, valamint a felmelegítendő levegő beáramlása a kandalló két oldalán is bejut, mivel 1,5cm-es rés van a kandalló és a szegélyző profil között.

Modern stílusú kandalló építése (Holinka Levente)
Ezután jöhetett a gipszkartonozás.

A kandalló egyik oldalán polcrendszert alakítottam ki, míg a másikon egy fatárolót.

Az egészet végül meggypirosra festettem, LED-világítást építettem be a tetejébe és a polcrendszerbe.

Felraktam a márványlapokat, a szegőléceket, az üvegpolcokat.

Modern stílusú kandalló építése (Holinka Levente)

Remélem tetszik és más is kedvet kap a kandallóépítéshez.

Kivitelezés, szöveg, fotó: Holinka Levente

Forrás: tűzimádó.hu